Isännöitsijätoimisto oli laittanut asukkaille tiedotteen, missä mm. muistutettiin palovaroittimen toiminnan tarkastamisesta. Vanhempi rouva soitti meille asiasta.

Soittaja: ”Olisiko huoltomies voinut tulla tarkistamaan palovaroittimen?”

Mä: ”Tuota… Sen tarkistus kyllä kuuluu asukkaalle itselleen.”

Soittaja: ” Mun tytär asuu mun omistamassa asunnossa eikä se varmaan osaa sitä tarkistaa.”

Mä: ”Teillä on siis varmaan sellainen varoitin, missä on patteri?”

Soittaja: ”Niin kai.”

Mä: ”Mä tarkistan tästä teidän talon tietoja… Joo eli teillä ei ole sähkövirrassa olevia varoittimia, joten itse pitää vaihtaa patterit. Voitte tarkistaa palovaroittimesta, että toimiiko se.”

Soittaja: ”Onkohan se nyt kovinkin hankalaa?”nimet%C3%B6n.jpg

Mä: ”Palovaroittimessa on pieni testinappi ja sitä painamalla alkaa varoitin huutaa kovaa. Kun napista painaa uudestaan, ääni päättyy. Tästä tietää, että varoitin on kunnossa.”

Soittaja: ”Entä jos patteri vaikka loppuu eikä sitä huomaa?”

Mä: ”Kun patteri on loppumassa, se alkaa pitämään piippausääntä säännöllisin väliajoin. Ensin hiljaa ja harvemmin ja lopulta useammin. Sen kyllä varoittaa, kun patteri on loppumassa.”

Soittaja: ”Hienoa, että se varoittaa. Mutta entä jos se piippaa, kun ei ole kotona ja tulee palomiehet, kun ne luulee, että asunnossa palaa?”

Mä: ”Se on tietenkin ihan mahdollista. Voitte vaikka vaihtaa patterin muutenkin säännöllisesti tai aina ennen matkoja niin ei se lopu sinä aikana.”

Soittaja: ”Oisko kuitenkin se huoltomies voinut tulla auttamaan?”

Mä: ”Se ei kyllä kuulu normaaliin huoltosopimukseen.”

Soittaja: ”Mä voin maksaa siitä, kun en oo varma, että osataanko itse.”

Mä: ”Okei, mä yhdistän huoltomiehelle.”

En voi ymmärtää.