Eräässä taloyhtiössä ei huolto saa tilata mitään korjauksia ilman hallituksen lupaa. Eräs lähes 90-vuotias asukas soitti ja kertoi, että hän ei saa kunnolla asunnon ovea auki.

Asukas: ”Mä joudun nyt olemaan kotona koko viikonlopun, kun ei tätä ovea saa auki! Eilen odotin yli tunnin, että naapurin Pertti tuli avaamaan mulle oven. Kyllä se sitä kans korjasi, mutta en saa vaan ovea auki”.

Mä aloin selvittämään asiaa ja selvisi, että oven lukko on jo aiemmin rasvattu huoltomiehen toimesta eikä sitä saa paremmaksi ilman lukkoliikkeen työntekijää. Lukko kyllä aukeaa, mutta se on jäykkä eikä vanha rouva saa ovea auki ilman apua. Soitin hallituksen jäsenelle ja kerroin tilanteen. Rouva ei pääse ulos asunnosta.2.jpg

Hallituksen jäsen: ”Kyllä se ovi toimii, mutta on se vähän jäykkä. Se on vähän vaikea vanhalle rouvalle, mutta kyllä se aukeaa”.

Mä: ”Niin no ei tässä oikein auta muu kuin tilata lukkoliike laittamaan se kuntoon”.

Hallituksen jäsen: ”Niin, mutta se maksaa”.

Mä: ”Niin, mutta eihän se nyt niin voi olla, että rouva ei pääse ulos kotoa tai sinne sisään. Hän oli eilenkin odottanut yli tunnin, että naapuri oli mennyt ohi ja hän oli voinut pyytää apua”.

Hallituksen jäsen: ”Mä käyn katsomassa sitä ovea”.

En voinut kuin ilmoittaa isännöitsijälle, että nyt on pakko jotain tehdä. Mitä sitten tapahtuu, jos vaikka syttyy tulipalo ja rouva ei pääse ulos? Pakkohan ovi on saada kuntoon, vaikka siitä lasku tuleekin yhtiölle.