Soittaja halusi tilata äitinsä asuntoon lisäavaimen. Hän kertoi, että äiti on kahdeksankymppinen ja lisäavain tarvittiin kotihoitoa varten. Vaikka kyseessä on iäkäs ihminen, emme voi ottaa avaintilausta vastaan keneltäkään muulta kuin asukkaalta itseltään. Vaihtoehtoisesti tilauksen voi tehdä asukkaan tekemällä valtakirjalla. Lupasin soittajalle, että soitan hänen äidilleen saadakseni luvan. Asia hoituu sillä tavalla ihan hyvin.

Asukas: ”Asukas x.”

Mä: ”Soittaja x tässä kiinteistöhuollosta x hei! Teidän tyttärenne otti meihin yhteyttä avainasioissa. Annatteko hänelle luvan tilata teidän asuntoonne lisäavaimen?”

Asukas: ”Ai minkä?”

Mä: ”Saako teidän tytär tilata lisää yhden avaimen, joka sopii teidän asuntonne oveen?”

Asukas: ”En mä tiiä avaimista mitään”.

Mä: ”Onko teidän nimi x teidän tytär?”nimet%C3%B6n.jpg

Asukas: ”Kyllä on juu”.

Mä: ”Laitetaanko tilaukseen yksi lisäavain, minkä käytte sitten noutamassa lukkoliikkeestä? Tytär voi myös noutaa, jos annatte hänelle valtakirjan hakua varten”.

Asukas: ”En tiiä mitään avaimista”.

Mä: ”Eikö tytär ole puhunut tällaisesta?”

Asukas: ”Höpö höpö hau hau”.

Mä: ”Ei siis ole tuttu asia?”

Asukas: ”Höpö höpö hau hau”.

Mä: ”Okei, ei sitten mitään. Hyvää päivän jatkoa!”

Asukas: ”Höpö höpö”.

Ei sitten auttanut muu kuin soittaa tyttärelle ja pyytää häntä tekemään äidin kanssa yhdessä valtakirja tilausta varten. Hankalaa, mutta emme voi ilman kirjallista lupaa tilata lisäavaimia.