Kuten olen ennenkin todennut: autopaikat ja saunavuorot ovat asukkaille pyhä asia. Monessa paikassa autopaikoille on jonoa. Yleensä paikoista on pulaa, koska monella taloudella on kaksi autoa ja paikkoja on vain yksi. Muutamissa yhtiöissä taas kaikille ei ole autopaikkaa, missä olisi lämmitystolppa. Osa paikoista on ns. kylmäpaikkoja eli niillä paikoilla ei ole tolppaa. Näillä keleillä niitä kaivataan.

Asukas: ”Moi! Mä soitan täältä osoitteesta x. Soitan äitini puolesta. Hän on hyvin sairas ja olen ollut häntä nyt paljon auttamassa. Hänellä on käytössään vain kylmäpaikka. Tällä säällä mä en meinaa saada mun autoa käyntiin, joten nyt tarvittais heti autopaikka, missä on lämpötolppa”.

Mä: ”nimet%C3%B6n.jpgMä tarkistan tilanteen… Täällä onkin näköjään kaikki lämpöpaikat varattuja ja niille on vielä jonoakin. Haluatko liittyä jonoon?”

Asukas: ”Joo, mut siis se paikka tarvittais kyllä nyt heti. Tää tilanne on nyt tosi akuutti, kun mun äiti on tosi sairas”.

Mä: ”Valitettavasti se ei muuta asiaa eikä kukaan saa millään perusteella oikeutta ohittaa jonossa muita. Ainoa vaihtoehto on odottaa paikan vapautumista. Me kyllä ollaan heti yhteydessä, kun paikka vapautuu.”

Asukas: ”Okei”.

En voinut kuin nauraa itsekseni. Tietysti on ikävää, että äiti on sairas ja auto ei lähde käyntiin, mutta sillä perusteella ei voi kukaan ohittaa autojonossa. Kaikkea sitä keksitään.