Osassa kerrostaloja on kiinteistön tiloissa postilaatikko, minkä huoltomies tyhjentää aina välillä. Rehellisesti sanottuna sen tyhjennys voi vähän unohtua, sillä niihin todella harvoin laitetaan mitään. Poikkeuksena on tilanteet, milloin asukkaat vastaavat kyselylomakkeisiin, mitkä pitääkin palauttaa huollon laatikkoon. Tällöin huoltomies kirjaa itselleen ylös, että nyt hänen pitää muistaa tyhjentää laatikko. Toisinaan asukkaat laittavat laatikkoihin huoltopyyntöjä tai muuttoilmoituslomakkeita. Pyydämme kuitenkin kaikkia asukkaita aina ilmoittamaan vioista soittamalla tai sähköpostilla, jotta ne tulevat nopeasti perille.22-normal.jpg

Asukas: ”Moi! Mä soitan täältä osoitteesta x. Mulla ois kirje menossa isännöitsijälle, voinko jättää sen tänne huollon postilaatikkoon? Viekö teidän huoltomies sen sinne?”

Mä meinaan tukehtua nauruun.

Mä: ”Totah… Kyllä teidän pitää ihan itse toimittaa se kirje perille sinne. Huoltomies ei kyllä ole postinjakaja eikä hän vie postia eteenpäin minnekään.”

Asukas: ”Ai jaa, no käytetäänkö tätä laatikkoa sitten mihinkään?”

Mä: ”Sinne voi jättää postia huollolle, mutta parasta olisi kuitenkin ilmoittaa kaikki vikailmoitukset sähköpostilla tai puhelimitse. Niin ne tulee nopeimmin perille. Huoltomies ei välttämättä käy moniin kuukausiin isännöitsijätoimistolla, joten hän ei postia sinne voi viedä.”

Asukas: ”Vai niin, no selvä juttu sitten, moikka.”

Mitä taas tapahtui? Mä kuolen nauruun. Kyllähän sitä tolla keinolla tietenkin säästää postimerkin verran. Osa isännöitsijätoimistoista on kymmenien kilometrien päässä kiinteistöistä ja harvemmin niissä huoltomies käy. Kyllä tänä päivänä yhteydessä ollaan isännöitsijätoimistoihin sähköpostilla tai puhelimella. Ja ei kyllä asukkaan kirjeen takia ei lähdetä ajelemaan pitkin kaupunkia. Posti on keksitty sitä varten.