Asukas: ”Mä soitan täältä osoitteesta x. Mä tartten nyt heti huoltomiehen tuomaan mun pyörän takaisin!”

Mä: ”… siis mitä?”

Asukas: ”Niin huoltomies on vienyt mun pyörän! Se ei ole enää omalla paikallaan. Huoltomies on vienyt sen jätelavalle. Mä haluun mun pyörän takaisin!!”

Mä: ”Siis millä lavalla? Onko teillä kiinteistön pihalla jätelava?”

Asukas: ”No on on.”

Mä: ”Okei, me ei olla sitä tilattu. Isännöitsijä on varmaan tilannut sitten. Onko asiasta tullut teille joku tiedote?”

Asukas: ”No on tullut.”

Mä: ”Okei, no lukeeko siinä, että polkupyörät pitää merkitä ja jos niitä ei merkitä niin ne viedään pois?”

Asukas: ”Ei siinä lue mitään sellaista.”

Mä: ”Joo, okei. Niin mä vähän ajattelinkin. Ei meidän huoltomies vie kenenkään pyöriä. Jos me jotain viedään pois, siitä tulee ensin ilmoitus, että pyörät pitää merkitä ja sen jälkeen ne siirretään toisiin tiloihin ja odotetaan muutaman kuukauden ajan, että kyseleekö joku niiden perään. Jos ei kysele, ne hävitetään. Meille ei oo tullut tietoa tällaisesta työstä, joten huoltomies ei ole pyörään koskenut.”nimet%C3%B6n.jpg

Asukas: ”Huoltomies on vienyt mun pyörän! Se oli lukkojen takana! Sinne ei kuka tahansa pääse!! Etkö voi nyt vaan soittaa sille huoltomiehelle ja sanoa sille, että tuo sen takaisin!!”

Mä: ”Alueen huoltomies on jäänyt tänään lomalle, joten en voi kysyä häneltä. Mutta kuten sanoin huoltomiehet EI vie kenenkään pyöriä minnekään ilman ilmoitusta.”

Asukas: ”Huoltomies on vienyt sen jätelavalle!! Et sä tajuu, että se oli lukkojen takana!!!”

Mä: ”Pyörävarkaita liikkuu tosi paljon ja niillä on keinonsa päästä lukkojenkin taakse. Sun kannattaa tehdä rikosilmoitus, niin saat kotivakuutuksesta rahaa.”

Asukas: ”Ei ku nyt pyydät sen huoltomiehen tuomaan sen pyörän takas!!!!”

Mä: ”Huoltomies ei vie kenenkään pyöriä. Oot sä kattonut, että onks se siellä lavalla? Milloin sä näit sen pyörän viimeksi?”

Asukas ”No en oo kattonut. Huoltomies sen on vienyt. Mä käytin sitä viimeksi torstaina.”

(Oli maanantai.)

Mä: ”Huoltomies ei vie kenenkään pyöriä IKINÄ. Kannattaa tarkistaa se lava ja tehdä sitten rikosilmoitus, jos sitä ei löydy.”

Asukas: ”No mä meen nyt kattomaan sen lavan sitten.”

5 minuuttia myöhemmin asukas soitti takaisin. Pyörää ei ollut lavalla. Me käytiin läpi lähes sama keskustelu kuin ensimmäisellä kerralla. Asukas ei vaan uskonut vaan jankkasi, että huoltomies on vienyt pyörän. En antanut periksi. Asukashan väitti huoltomiestä varkaaksi! Lopulta asukas luovutti, mutta sanoi, että ei kyllä ihan purematta niele mun juttuja. Selvä homma. Onneksi vaan pääsin hänestä eroon. Toivottavasti asukas tajuaa myöhemmin, miten törkeä hän oli. Meidän huoltomiehet ei ole varkaita!