Asukas soitti (ulkomaisesta puhelinnumerosta) ja kertoi, että koko asunnosta meni sähköt. Kysyin tietenkin heti, onko sähkölasku maksettu.

Asukas kertoi huonolla suomen kielellä, että hän ei maksa mitään laskuja vaan sosiaalitoimisto maksaa ne.

Mä: ”Nyt kyllä kuulostaa siltä, että lasku on jäänyt maksamatta. Silloin sähköyhtiö katkaisee kerralla koko asunnosta sähköt.”

Asukas: ”Minä ei maksa mikään lasku! Sosiaalitoimisto maksaa lasku! Minulla ei ole yksikään lasku! Nyt joku sulake olla rikki! Se pitää korjata!”2.jpg

Mä: ”Voin kyllä pyytää, että huoltomies käy tarkistamassa noususulakkeen, mutta aika varmasti kyseessä on maksamaton sähkölasku, kun kerran sähköt ovat poikki koko asunnosta. Oletteko nyt kotona? Voiko huoltomies käydä yleisavaimella?”

Asukas: ”Minä olla ulkomailla! Kotona olla lastenhoitaja, joka ei osaa puhua suomi.”

Mä: ”Okei, osaako hän puhua englantia? Huoltomies voi sitten hänelle kertoa, että onko kyse siitä, että sähkölasku on maksamatta.”

Asukas: ”Ei osaa puhua englanti.”

Mä: ”Okei, no jos teemme niin, että huoltomies käy asunnossa tarkistamassa tilanteen? Jos huoltomiehen käynnin jälkeen asuntoon ei tule sähköjä, on ne katkaistu ja teidän pitää selvittää se laskuasia. Lastenhoitaja tietää siitä sitten, että kyse on laskusta, jos niitä sähköjä ei tule takaisin.”

Asukas: ”Mitä minä tehdä? Minä ei koskaan maksa mikään lasku! Sosiaalitoimisto maksaa kaikki laskut!”

Mä: ”Silloin teidän varmaan kannattaa soittaa sinne sosiaalitoimistoon ja selvittää se laskuasia.”

Asukas: ”Mitä minä tehdä? Minne minä soittaa?”

Tässä vaiheessa oli pakko sanoa: ”En valitettavasti tiedä. Mä olen maksanut aina itse ihan kaikki laskuni, joten en tiedä, miten asia pitää hoitaa sosiaalitoimiston kanssa. Kannattaa soittaa sinne.”

Kun huoltomies kävi asunnossa, selvisi, että lasku oli tosiaankin maksamatta. Sille me emme voineet mitään.