Asukas: ”Moi! Mä oon just muuttanut ja huomasin, että mun parvekkeen katossa on jotain likaa.”

Mä: ”Okei…”

Asukas: ”Voisiko huoltomies tulla katsomaan, mitä se on?”

Mä: ”Ei kyllä taida tässä asiassa olla huoltomiehestä apua. Kaikki siivous kuuluu asukkaalle itselleen.”

Asukas: ”Ai mun pitäisi kiipeillä täällä siivoamassa parvekkeen kattoa?!?”

Mä: ”Niin… Huoltomiehelle ei kuulu siivous.”

Asukas: ”No mutta kun ei tosta tiedä, mitä likaa toi on! Pitäisikö siitä ottaa näyte ja lähettää jonnekin tutkittavaksi?”

Mä: ”Voitte te tietenkin niin tehdä, mutta se tulee sitten teidän maksettavaksi. Luultavasti se on vaan jotain likaa. Esimerkiksi jotain ruokapurkkeja avatessa sieltä voi lentää paineella ruokaa niin että se menee kattoon asti. Suosittelen, että pesette sen pois.”

Asukas: ”Mutta jos se on jotain hometta, mikä kasvaa?”

Mä: ”No jos se jotenkin kasvaa tai tulee muuten takaisin siivouksen jälkeen, ottakaa meihin yhteyttä uudestaan. Sitten voi huoltomies kuvata sen ja isännöitsijä päättää, tehdäänkö jotain asialle. Luultavasti se on kuitenkin jotain likaa.”

Asukas: ”Mutta eikö se huoltomies voisi nyt tulla?”

Mä: ”No ei siinä ole mitään järkeä, että huoltomies tulee paikalle ja toteaa vaan saman kuin te eli että katossa on likaa. Hän ei kuitenkaan sitä ala putsaamaan.”

Asukas: ”Mutta jos se on jotain myrkyllistä.” 2.jpg

Mä: ”Kannattaa laittaa siivoushanskat käteen, kun sen putsaatte.”

Asukas: ”Niin joo. Kyllä pitää nyt ottaa yhteyttä siihen vanhaan osakkaaseen. Kyllä silläkin joku vastuu on!”

Mä: ”Niin no ei se taida tässä nyt oikein auttaa. Hän tuskin tekee enää asialle mitään.”

Asukas: ”Älä sä siellä puutu tähän! Kyllä myyjällä on vastuu!!”

Mä: ”Niin no voitte tietenkin tehdä, mikä hyvältä tuntuu. Kannattaa nyt alkuun se tosiaan siivota sieltä ja ottakaa sitten uudestaan yhteyttä, jos lika tulee takaisin.”

Asukas: ”Mutta eikö teidän palveluun nyt kuulu se, että huoltomies tulee paikalle?”

Mä: ”Tässä tapauksessa ei siinä ole mitään järkeä, kun ei huoltomies voi sille mitään tehdä.”

Asukas: ”Entä jos tuolta yläkerrasta valuu jotain? Kun niillä on parvekkeella kasveja.”

Mä: ”Mitä jos kävisitte juttelemassa heidän kanssaan? Jos sieltä jotain valuu, kyllähän heidän lattiassa on jälkiä siitä.”

Asukas: ”Niin kai mä voisin käydä. Tehdään sitten niin. Mä soitan, jos tulee lisää sitä likaa.”

Soittoa ei ole vieläkään tullut… Olisin halunnut kuulla, miten nykyinen osakas yrittää saada edellisen osakkaan vastuulle parvekkeen katon siivouksen!