Tämän jutun asukas asuu talossa, missä kaikki asunnot on vuokrataloja eli meidän tehtäviin kuuluu silloin huoltosopimuksen mukaan vaihtaa bideesuihku. (Sen korjaus kuuluu osakehuoneistossa osakkaalle.) Asukas teki meille ilmoituksen erilaisista putkivioista ja yksi niistä oli, että bideesuihku oli rikki.

Huoltomies tilasi paikalle putkimiehen ja meni sen kanssa yhdessä asuntoon korjaamaan vikoja. Asukas tuli avaamaan oven, kun huoltomies ja putkimies pimpottivat ovikelloa. Oven avauksen jälkeen asukas sanoi menevänsä nukkumaan ja sanoi huoltomiehelle ja putkimiehelle, että häntä ei häiritse se, että he tekevät töitä, kun hän nukkuu. Huoltomies oli siinä vaiheessa jo vähän ihmetellyt asukkaan toimintaa, sillä hän ei ollut koskaan törmännyt asukkaaseen, joka olisi vain mennyt nukkumaan hänen saapuessa paikalle. Korjaukset saatiin kuitenkin kaikki tehtyä, bideesuihku vaihdettiin uuteen ja huoltomies ja putkimies poistuivat paikalta.nimet%C3%B6n-normal.jpg

2 kuukautta myöhemmin asukas lähetti meille sähköpostia ja ilmoitti, että haluaa tämän vanhan bideesuihkun takaisin. Hän laittoi viestiä, että hän oli itse ostanut sen ja vaihtanut paikoilleen ja vanha asunnon alkuperäinen bideesuihku on hänellä varastossa. Piti hetki miettiä, mitä ihmettä asukas voi tarkoittaa tällä viestillä. Miksi hän olisi ostanut itse bideesuihkun, sillä sen uusiminen kuuluu yhtiölle, jos se hajoaa? Ja hän oli itse ilmoittanut, että paikoillaan oleva bideesuihku on rikki, joten putkimies oli sen tarkastanut ja vaihtanut uuteen. Miksi joku haluaisi takaisin rikkinäisen bideesuihkun?

Vaikka olisikin ostanut sen bideesuihkun omilla rahoillaan, mitä tekee ihminen rikkinäisellä bideesuihkulla? Se on sellainen tuote, mitä ei kannata alkaa korjata vaan helpointa on ostaa uusi tilalle. Asukas oli saanut nyt uuden toimivan tilalle ja hän pyysi vanhaa takaisin 2 kuukautta myöhemmin! Eihän kukaan säilytä mitään rikkinäisiä tavaroita vaan se oli heitetty roskiin. Laitoin asukkaalle viestiä, että hän voi sen nykyisen bideen ottaa sitten itselleen, jos muuttaessaan pois sitten vaihtaa tilalle sen varastossa olevan.

Viikkoa myöhemmin asukas laittoi taas viestiä, että hän edelleen haluaa vanhan bideesuihkun takaisin ja sitä ei olisi pitänyt vaihtaa. Olisiko kannattanut olla hereillä, kun huoltomies ja putkimies olivat asunnossa? Hän olisi silloin voinut avata suunsa ja estää heitä viemästä rikkinäistä bideesuihkua roskiin. Selvästi ei mun sana enää riittänyt, joten käänsin viestin työnjohtoon ja työnjohdosta vastattiin asukkaalle täysin samoin kuin mäkin olin vastannut eli että vanhaa ei enää ole, mutta uuden voi asukas pitää itsellään. Tämän jälkeen asukkaasta ei ole kuulunut mitään. Silti vaan välillä mietin, mitä ihmettä tämäkin juttu oikein tarkoitti. Miksi joku haluaa rikkinäisen bideesuihkun? Kun se oli vielä ihan perinteistä mallia oleva eikä mikään erikoinen. Ehkä sillä sitten oli tunnearvoa. En ymmärrä.