Nää asukkaat on kans aina loistavia, kun ne  soittavat ja ilmoittavat asunnossa olevasta viasta ja kertovat, että sinne vois mennä tänään siinä kuuden aikaan. Siis tänään perjantai-iltana kuudelta. Jep, toivossa on hyvä elää. Asukkaat vähän hämmentyvät, kun kerron, että nämä normaalityöt hoidetaan arkisin kahdeksan ja neljän välillä. 2-normal.jpg

Asukas: "”Mutta kun mä olen kotona vasta kuudelta! Mä käyn töissä eikä sinne saa mennä kuin silloin, kun mä oon kotona!”

Mä: ”Siinä tapauksessa teidän pitäisi jotenkin järjestää niin, että olette paikalla arkena kahdeksan ja neljän välillä. Käynnin voi vaikka sopia kahdeksaksi tai kolmeksi.”

Asukas: ” Siis et sä nyt todellakaan tajua, että mä käyn töissä?! Mä en pääse silloin paikalle!”

Niinpä. En mä suomea ymmärrä. Ei siinä auta kuin toistaa sama asia uudestaan, että normaalin työajan ulkopuolella tehtävät työt maksaa aina erikseen. Se on aina hauskaa, kun asukas huutaa ja itse vaan kertoo uudestaan ja uudestaan saman jutun. Joskus sama vänkäys on voinut kestää 10 minuuttiakin. Lopulta aina sanon, että tätä keskustelua voidaan jatkaa loppupäivä, mutta asia ei muutu huutamalla mihinkään. Edelleen työt tehdään normaalityöaikana. Kyllä sitten siinä vaiheessa asukas tajuaa soittaa uudestaan, kun saa aikataulunsa niin järjestettyä, että voi olla joku päivä kotona. Tai vaihtoehtoisesti hankkii jonkun tuttunsa vahtimaana asuntoa siksi aikaa, kun huoltomies käy siellä.