Moniin huoltopyyntöjen toteuttamiseen vaikuttaa se, että asuuko asukas vuokra-, omistus- vai osaomistusasunnossa. Riippuen asumismuodosta voimme suorittaa korjauksia. Tässä työssä riittääkin muistamista eivätkä läheskään aina asukkaat ole itse tietoisia siitä, mikä on vastuujakotaulukko. Me emme voi poiketa siitä vaan teemme työt sen mukaan, miten töiden vastuujako on määritelty siinä. Osa asioista omistusasunnossa kuuluu osakkaalle, osa taas yhtiölle. Meiltä voi tietenkin aina kysyä, sillä niiden ulkoa muistaminen on hankalaa.

Esimerkiksi ikkunalaseista vain ulommaiset kuuluvat yhtiölle, sisälasit kuuluvat taas osakkaalle. Ulko-ovi kuuluu yhtiölle ja sisäovet kuuluvat osakkaalle. Jossain asunnoissa parvekkeelle mennessä on kaksi ovea, jolloin sisempi ovi kuuluu osakkaalle ja ulompi yhtiölle. Kummallista, mutta näin se menee. Tämä alkusepustus oli pohjustus seuraavalle puhelulle, minkä kävin asukkaan kanssa.

                         22-normal.jpg

Asukas: ”Moi! Mä asun tässä xxx (osaketalo). Mun parvekkeen ovi on rikki, se ei mee kunnolla lukkoon”.

Mä: ”Meneekö teillä parvekkeelle yksi vai kaksi ovea?”

Asukas: ”Siis mitä helvettiä?? Tietenkin yksi!! Eihän parvekkeelle nyt jumalauta mene kuin yksi ovi aina!!!!”

Mä mietin mielessäni, mitä tapahtui… Kysyin ihan normaalin kysymyksen.

Mä: ”Tosiaan piti kysyä sen takia, kun jos on kaksi ovea, vain ulompi kuuluu yhtiön vastuulle, mutta jos teillä menee yksi ovi, se kuuluu sen korjaus automaattisesti yhtiölle.”

Asukas: ”Siis mitä sä selität? Eihän nyt jumalauta missään oo enempää kuin yksi ovi!!!!!”

Mä: ”No itse asias hyvin monessa asunnossa on kaksi ovea. Mulla on kotonakin kaksi ovea…”

Kunhan tämä idiootti rauhoittui, pystyin ottamaan loput tiedot ylös ja pystyin laittamaan huoltopyynnön eteenpäin huoltomiehelle. Asukas ei pyytänyt anteeksi, ei tietenkään. Toivottavasti se on joskus päässyt käymään jossain sellaisessa asunnossa, missä on kaksi ovea, kun ei se varmaan mua uskonut, vaikka kerroinkin, että meiltä löytyy kaksi ovea.