Mä en jaksa millään käsittää, miksi ihmiset soittavat meille, jos heidän nettinsä tai telkkarinsa ei toimi. Kai huoltoon on vaan helpointa soittaa? Kuitenkin 99 % ongelmista ovat sellaisia, että me emme niille voi yhtään mitään. Jos televisio tai netti ei toimi, voimme pyytää sähkömiehen tarkistamaan pistokkeen, mihin ne on viritetty, mutta jos vika ei ole niissä vaan yhteydessä tai laitteissa, tulee lasku turhasta käynnistä asukkaalle. Tämä onneksi saa (melkein aina) asukkaat tajuamaan, että sitä kannattaa kokeilla vasta viimeisenä vaihtoehtona. Tällainen on ihan perinteinen keskustelu, mikä pitää käydä, kun joku meille erehtyy soittamaan:

Asukas: ”Mun telkkari ei näy!”

Mä: ”Oletteko olleet yhteydessä palvelun tarjoajaan?”

Asukas: ”Siis keneen??”

Mä: ”Siihen kenen kanssa teidän yhtiöllä on sopimus: Elisa, Welho, Sonera... Kannattaa sinne soittaa ensin ja kysyä. He näkevät suoraan koneeltaan, että onko yhteydessä jotain vikaa.”

Asukas: ”Siis eikö huoltomies tuu tätä korjaamaan? En mä mihinkään Soneralle ala soittamaan, jos koko talossa ei näy telkkari!”

Mä: ”Te olette ensimmäinen, joka otti yhteyttä asiassa, joten emme ole tietoisia siitä, että ongelma koskisi koko taloa.”

Asukas: ”Ai jaa, mut eiks tää vika nyt ookin koko talossa?”

Mä: ”En osaa sanoa, sillä kukaan muu ei ole ilmoittanut. Kyllä meille sitten olisi useampi soittanut ja voihan olla, että kohta alkaakin soitella, mutta nyt ei ole mitään kuulunut, joten ensimmäisenä suosittelen soittamaan sinne Soneralle.”

                          55-normal.jpg

Asukas: ”Siis en mä mihinkään soita.”

Mä: ”Mä voisin tietenkin soittaa, mutta yleensä ne neuvoo tarkistamaan laitteet ja yhteydet myös kotona ja mä en ole teidän kotona, joten en pysty teidän puolesta painamaan kaukosäädintä tarvittaessa.”

Asukas: ”Niin joo. Mutta eikö se vika ole koko talossa?”

Mä: ”Ei oo nyt muita soittoja tullut eikä huoltomies osaa tällaisia vikoja korjata. Voimme tilata sähkömiehen, mutta jos vika onkin teidän laitteissa eikä pistokkeessa, tulee käynti teidän maksettavaksi.”

Asukas: ”Paljonko se sit maksaa?”

Mä: ”Voi maksaa lähemmäs satasen helposti.”

Asukas: ”Ai jaa, no ehkä mä sit soitan eka sinne Soneralle.”

Mä: ”Suosittelen tekemään niin. Jos siitä ei ole apua eikä telkkari toimi toisessakaan pistokkeessa, ottakaa meihin uudestaan yhteyttä niin tilaamme sähkömiehen.”

Asukas: ”Okei.”

Ja tosiaan 99 % ei soita enää ikinä.