Kiva puhelu asukkaan kanssa on selkeä ja nopea. Mitään turhaa jaarittelua ei kaivata. Asukas kertoo nimensä, osoitteensa, vian sekä antaa luvan mennä asuntoon yleisavaimella / sopii siitä, että huoltomies soittaa hänelle ennen käyntiä. Monet puhelut kestävät alle minuutin. Siinä ajassa saa kerrottua lähes kaikki vikailmoitukset. Mutta kaikki ei mene kuitenkaan niin kätevästi, sillä asukkaat haluavat usein kertoa kaikkea ylimääräistä.

Yksi osa on asukkaita, jotka kertovat vian (esim. hana vuotaa) ja sen jälkeen haluavat arvuutella puhelimessa, mistä se vika voi johtua ja mitä huoltomiehen pitää tehdä. Mä vain kuuntelen ja sanon, että juu, huoltomies tulee paikalle katsomaan ja hoitaa asian. Mutta ei, sen jälkeen jatketaan vielä arvuutteluleikkiä siitä, mikä siinä voi olla vikana ja mitä pitää tehdä. Juu, huoltomies tulee. Ja juttu jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Usein nämä asukkaat haluavat olla myös paikalla, kun huoltomies tulee, sillä he haluavat vielä neuvoa huoltomiestäkin paikan päällä, vaikka asukkaat eivät olisi mitään ammattilaisia. Ei käy kateeksi huoltomiehiä! Näistä puhelinohjeistakin saa ihan tarpeeksi :D

Yksi mainio tapaus oli nuori nainen, joka soitti ja kysyi, mikä lämpötila on heidän taloyhtiönsä kylmäkellarissa. Hän halusi varmistaa, että lämpötila on sama kuin jääkaapissa. En tiennyt ollenkaan asiasta, joten jouduin kysymään asiasta kollegoiltani. He kertoivat, että lämpötilan pitäisi olla sama ja kylmäkellarissa on seinällä aina lämpömittari, mistä lämmön voi tarkistaa.

                                  55-normal.jpg

Asukas: ”Ootko nyt ihan varma? Mulla on nimittäin sellainen ikävä tilanne, että mun koiralla on ulostusongelmia.”

Mä mietin: ”Mitä helvettiä…”

Asukas jatkaa: ”Tosiaan sillä on nyt todettu näitä ulostusongelmia ja mun pitää ottaa noita ulostusnäytteitä ja niitä pitää säilyttää jääkaapissa, mutta mua oksettais laittaa niitä kotona mun jääkaappiin. Enhän mä sit vois syödä sieltä mitään. Ällöttää koko ajatus.”

Mä: ”Niin varmasti, tosiaan teidän kannattaa vielä siitä lämpömittarista tarkistaa se lämpötila, niin saat sen selville, mutta kyllä se sama on.”

Asukas: ”Joo, niin varmaan. Tää on niin ikävä tilanne, kun mun koiralla on tää ulostusongelma nyt todettu”

Mä: ” Niin varmasti…”

Mua ei todellakaan ois kiinnostanut tietää mitään mistään ulostusongelmista! :D