Asia, mikä tuntuu olevan hankala monella asukkaalle, on lamppujen vaihto. Tämä kuuluu sarjaan, että vähintään kerran viikossa tulee soitto liittyen siihen, että lamppu pitäisi vaihtaa.

 

Yksi esimerkki lampun vaihtopuhelusta:

Asukas: ”Voi apua, mulla vilkkuu täällä keittiössä ja vessassa valot. Saan kohta epilepsiakohtauksen niistä”

Mä: ”Kannattaa vaihtaa lamput niin ei ne enää vilku.”

Asukas: ”Mutta sit on pimeää.”

Mä: ”Kannattaa vaihtaa uudet tilalle lamput tilalle niin saatte valoa.”

55-normal.jpg

 

On sitten kyse uunin, jääkaapin, keittiön, vessan, olohuoneen lampusta jne. jokaisen tulee itse vaihtaa se! Tämä aiheuttaa hämmennystä.

Asukas: ”Siis mitä? Mutta kun se on loisteputkivalaisin! Pitääkö muka itse vaihtaa se?”

Mä: ”Kyllä, jokainen lamppu pitää itse vaihtaa.”

 

Asukas: ”Siis mutta miten? En mä osaa. Siis miten mä sellaisen osaan vaihtaa? Eikö se huoltomies voisi tulla?”

Mä: ”Huoltomiehellä ei ole ylimääräisiä lamppuja eikä hänellä ole aikaa käydä kaupassa ostamassa sellaista. Ihan itse pitää lamppu vaihtaa.”

 

Eikä siltikään mene jakeluun. Parhaita on ne tapaukset, jotka selittävät, etteivät he mitenkään osaa ostaa uutta lamppua. Tähän vastaan aina, että kannattaa ottaa edellinen lamppu kauppaan mukaan ja kysyä vaikka suoraan myyjältä niin saa ostettua samanlaisen tilalle. Ja valitettavasti niin uusiavuttomia ihmisiä on olemassa, että ne ei edes osaa ottaa lamppua irti vaan tarvitaan huoltomies paikalle ottamaan se irti, jotta asukas voi sen kanssa mennä kauppaan ostamaan uuden. Ja silti jankutetaan sitä, että eikö se huoltomies voisi kuitenkin käydä ostamassa sen lampun. Mitä nämä ihmiset ajattelevat? Että huoltomiehellä on aikaa juosta kaupassa? Pitäisikö seuraavaksi ostaa myös viikon ruoat asukkaalle?