Asukas: ”Hei! Mä asun täällä osoitteessa x. Meillä maalataan pihalla näitä aitoja ja mun pihalla on kans yks aita. Mulla kasvaa sitä aitaa vasten sireeni eikä tota aitaa nyt pysty maalaamaan. Mitä pitäis nyt tehdä? Kun ei se maalaajakaan tiennyt. Voisko sen jättää sit maalaamatta? Kun siinä kasvaa se sireeni.”

Mä: Teillä siis maalataan nyt kaikki kiinteistön aidat ja teillä on asunto maan tasalla ja siinä oma piha?”

Asukas: ”Niin. Kuuluuko toi aita taloyhtiölle vai voisko sen jättää vaan maalaamatta? Onks se mun aita?”

Mä: ”Onko ne muut aidat siis maalattu?”2.jpg

Asukas: ”Joo, on ne.”

Mä: ”Okei. Kyllä se vaan niin on, että se aita kuuluu taloyhtiölle eikä sitä voida jättää maalaamatta. Aita on taloyhtiön omaisuutta. Jos te ootte sitä vasten laittanut jotain kasvillisuutta kasvamaan, ne pitää siirtää pois maalauksen tieltä, jotta aita saadaan maalattua.”

Asukas: ”Ai jaa.”

Mä: ”Niin. Toivottavasti saatte sen niin siirrettyä, että ei sitä tarvitse katkaista. Kunhan saatte vain sen pois siitä aidan päältä.”

Asukas: ”Joo, voi voi. No eiköhän se onnistu.”

Mä: ”Hyvä juttu.”

Piti taas hetki miettiä, mitä tapahtui. Asukas siis ehdotti, että hänen pihalla oleva aita jätetään maalaamatta hänen istuttamien kasvien takia. Olisi näyttänyt hieman hölmöltä, jos talon pihalla yksi aita olisi erinäköinen kuin muut.