Asukas: ”Moi! Puhutaan nopeasti, mä oon nyt ulkomailla.”

Mä: ”Okei.”

Asukas: ”Mä hävitin täällä ulkomailla mun avaimet. Mä oon tulossa Suomeen nyt parin, kolmen päivän päästä. Mulla on vara-avain Suomessa siihen asunnon oveen, mutta turvalukkoon mulla ei oo avainta. Teillä on se mun turvalukon avain niin voisko huoltomies käydä avaamassa mun oven niin, että se ei oo turvalukossa, kun mä tuun?”

Mä: ”Totta kai onnistuu. Huoltomies jättää sitten ovenavauslaskun teidän postiluukusta.”

Asukas: ”Siis eihän se nyt mitään maksa!”

Mä: ”Ovenavaus maksaa aina.”nimet%C3%B6n.jpg

Asukas: ”Kyllähän se huoltomies availee ovia ihan ilmaiseksi meidän talon asukkaille. Avaa vaan oven sitten tässä parin päivän aikana. Kunhan avaa ennen kuin tuun kotiin.”

Mä: ”Ovenavaus maksaa aina, sitä ei koskaan tehdä ilmaiseksi.”

Asukas: ”Kyllä huoltomies meidän talossa avaa ilmaiseksi.”

Mä: ”Valitettavasti ei avaa. Se on aina erillinen työ, kun pitää lähteä nopeasti paikalle. Turvalukon avainkin pitää erikseen hakea. Haluatko kuitenkin, että huoltomies avaa oven?”

Asukas: ”No pakko se on avata. En nyt tiiä monelta tuun sit kotiin parin päivän päästä. Huoltomiehen pitää sit soittaa mulle, kun ovi on avattu.”

Mä: ”Se onnistuu kyllä.”

Asukas: ”Ja mä haluan sen ovenavauksen nyt heti! Kun mä kerran siitä maksan, pitää ovi avata heti!”

Mä: ”Kyllähän se onnistuu, jos niin haluatte. Mä ilmoitan huoltomiehelle.”

Mistä näitä idiootteja tulee? Monessa kohteessa turvalukon avaimet on huoltohallilla, koska taloyhtiössä ei ole avainkaappia eli ovi ei aukea sormia napsauttamalla! Pakko oli vielä kysyä kohteen huoltomieheltä, että availeeko hän mukamas ovia ilmaiseksi. No ei tietenkään availe. Miksi kukaan niin tekisi, kun siitä saa maksun? Asukas yritti taas vaihteeksi ihan suomeksi sanottuna kusettaa.