Asukas soitti puolen päivän aikaan hermostuneena ja kertoi, että hän ei saa eteisen kaappinsa ovea auki. Kaapin lukko oli mennyt kiinni ja nyt hän ei saanut sitä auki. Kun kyselin asiasta tarkemmin, selvisi, että tässä vuokra-asunnossa oli kaappi ollut alun perin. Kaappi ei siis ollut asukkaan, joten sen korjaus kuuluu vuokrayhtiölle. Asukas ei ollut koskaan laittanut kaapin lukkoa kiinni, mutta nyt se oli jotenkin mennyt kiinni eikä hän saanut sitä auki.

Asukas: ”Mun on pakko saada se kaappi auki! Siellä on mun kauluspaita ja mä tarvitsen sen huomenna töihin! Mulla on palaveri! Jos en saa paitaa, en voi mennä töihin!!”

Mä: ”Mä pyydän huoltomiestä tulemaan paikalle. Voi olla, että hän ei saa kaappia auki. Jos hän ei saa, meidän pitää kysyä vuokranantajataholta, että hajotetaanko lukko vai tilataanko paikalle lukkoliike.”

Asukas: ”Se on pakko saada auki!! Muuten en voi mennä töihin!!”

Mä: ”Mä ilmoitan huoltomiehelle.”

Soitin huoltomiehelle, että nyt on ”hätä” kyseessä ja pyysin häntä menemään paikalle. Huoltomies naureskellen totesi menevänsä ja hoitavansa asian. Unohdin koko asian. Kunnes minuuttia ennen kuin toimistomme meni kiinni, sama mies soitti aivan raivona. Voi että mä jälkikäteen toivoin, että tää hullu ois soittanut minuuttia myöhemmin…nimet%C3%B6n.jpg

Asukas: ”Mä soitin tänään siitä mun eteisen kaapista päivällä!!”

Mä: ”Joo, muistan kyllä. Eikö huoltomies käynyt? Hän ainakin lupasi tulla heti käymään sun soiton jälkeen.”

Asukas: ”Kävi kyllä, mutta se oli jättänyt lapun, että lukkoliike tulee viimeistään huomenna!!! Tajuut sä, kun en mä voi mennä töihin, jos en saa mun paitaa?!”

Mä: ”Vuokranantajataho on päättänyt, mitä lukkoliikettä pitää käyttää, joten huoltomies ei ole voinut tilata muuta firmaa kuin sen ja he eivät näköjään päässeet tänään heti paikalle. Sä voit soittaa sinne suoraan, jos he voisivat tulla huomenna heti aamusta.”

Asukas: ”Ei ku nyt heti! Tajuut sä?!?!? Tai sit joku muu firma paikalle!!! Kyllä niitä lukkofirmoja riittää!!”

Mä: ”Kello on nyt neljä ja lukkoliikkeellä on alkanut päivystysaika. Tämä vika ei ole päivystysasia. Me emme voi tilata päivystysaikaan ketään hoitamaan tällaista asiaa. Voit tietysti olla yhteydessä vuokranantajaan, jos he tilaisivat päivystysaikana korjauksen. Päivystysaikana tehty työ on niin kallista, että me emme voi tällaiseen vikaan tilata ketään korjaamaan.”

Asukas: ”Tajuut sä paljon mä maksan vuokraa?! Kaappi pitää saada auki nyt heti!!”

Mä: ”Kannattaa soittaa sinne vuokranantajalle. He tekevät päätöksen asiasta. Meidän toimisto on nyt kiinni enkä mä voi auttaa.”

Asukas jatkoi raivoamista. En olisi varmaan päässyt koskaan kotiin, ellen olisi vaan sanonut suoraan: ”Mä en nyt en voi mitään asialle. Kannattaa soittaa vuokranantajalle. Kiitos hei!” Tiesin sen sanottuani, että varmasti vielä perästä kuuluu valitusta, mutta mä en voinut asialle mitään eikä mua kiinnostanut tollaisen huudon jälkeen tehdä mitään ylimääräistä. Seuraavana päivänä kuulin, että asukas oli soittanut vuokranantajataholle ja olivat tilanneet korjauksen päivystyksenä. Asukas oli nimittäin sanonut, että kaikki hänen vaatteensa olivat siinä kaapissa. Tarina oli vähän muuttunut… No hyvä, että asukas sai paitansa ja pystyi menemään töihin. Voi kunpa asukas olisi soittanut vasta neljältä, niin en olisi joutunut kuunnella tollaista huutoa ihan turhasta jutusta… Koska kukaan ei kuole, jos yksi paita on kaapissa lukkojen takana! Tai jos se oli ainoa paita, kannattaisi varmaan ostaa muutama paita lisää.