Asukas oli viikonloppuna unohtanut avaimet kotiin ja oli tilannut päivystäjän avaamaan oven. Asukas oli oven avauksen jälkeen lähettänyt meidän toimistollemme erittäin ystävällistä sähköpostia. Hän kertoi viestissä, että hän oli viime talvena huomannut ensimmäisenä, kuinka rapussa oli hajonnut vesiputki. Hän oli ilmoittanut asiasta huoltoon ja oli sulkenut sulun, jotta vältyttiin suuremmilta vahingoilta. Asukkaan mielestä hänen tulisi tämän johdosta saada nyt viikonlopun ovenavaus ilmaiseksi. Hän ei halunnut anella sen saamista ilmaiseksi, mutta hänen mielestään hän ansaitsi sen kiitoksena siitä, että hän oli ilmoittanut vahingosta. En voinut kuin nauraa.nimet%C3%B6n.jpg

Laitoin ystävällisesti takaisin, että ovenavausmaksu menee huoltomiehelle palkaksi ylimääräisenä tehdystä työstä. Huoltomies ansaitsee palkkansa. Se pitää aina maksaa. Mielessäni mietin, että ei paljoa huoltomiestä lämmittäisi, että hän ei saisi palkkaa sen takia, että asukas olisi joskus tehnyt huoltoon vikailmoituksen jostain vesivuodosta. Jos me toimisimme niin, varmasti kukaan ei maksaisi jollain verukkeella ovenavauslaskuaan.

Tämän jälkeen seuraavan viestin tyyli muuttuikin yliystävällisestä tympeäksi. Asukas totesi, että jos hän jatkossa huomaa jotain vikaa, ei hän varmaan viitsi meille mitään ilmoittaa. Hän ehkä vaan jättää asian huomaamatta. Hän oli viimeksi sulkenut kuitenkin sen sulun ja oli odottanut huoltomiehen saapumiseen asti. Huoltomies oli ollut silloin kiitollinen asukkaan ILMAISESTA avusta. Kyllä sain taas päivän parhaat naurut.