Joulukuussa oli tämä surullisen kuuluisa päivä, kun koko Suomessa kaatui Soneran verkot. Se vaikutti meihinkin sillä tavalla, että sain kuunnella asukkaan huutoa muutama päivä tämän jälkeen, koska sehän on meidän vika, että Soneran liittymät eivät toimineet. Asukas soitti meille ja kertoi, että hän oli tilannut rapun ovenavauksen, sillä heidän asuntonsa ovisummeri ei ollut toiminut. Asukkaalla oli unohtunut avaimet, mies oli ollut kotona, mutta ovisummerilla hän ei saanut mieheen yhteyttä. Hän oli tilannut huoltomieheltämme ovenavauksen. Tästä tuli tietenkin lasku. Asukas soittikin kertoakseen, että hän ei aio sitä laskua maksaa, koska ei ollut hänen vikansa, että hänen piti tilata ovenavaus. Hän joutui tilaamaan sen, koska ovisummeri oli hajonnut. Valitettavasti tämä ei asiaan vaikuta. Jos palvelun tilaa, joutuu siitä maksamaan.

Se ei ole meidän vikamme, jos summeri on mennyt rikki. Me tilaamme sille tietenkin huollon, kun viasta ilmoitetaan. Asukas vaan jankkasi, ettei hän halua maksaa sitä laskua, sillä ovisummeri oli rikki ja sen takia piti ovenavaus tilata. Kerroin asukkaalle, että hän olisi voinut painaa ovisummerista toisen asunnon numeroa, jotta joku muun asunnon asukas olisi voinut avata hänelle rapun oven. Olin itse ainakin painellut kaikki summerit läpi, sillä vika oli ollut ainoastaan asukkaan oman asunnon summerissa ja naapureiden summerit toimi. Jos siihen summeriin olisi selittänyt tilanteen, olisi varmasti naapuri avannut oven. Tai sitten olisin odottanut ulkona, että joku asukas menisi rapusta sisään tai ulos. En itsekään olisi ollut valmis tilaamaan kallista ovenavausta. 2.jpg

Asukas jankkasi asiaa, mutta jouduin vain kertomaan, että palvelua ei voi perua enää, kun sen on lunastanut. Vähän sama juttu kuin syötyä ruoka-annosta ei voi hyvittää. Yhdessä ravintolassa on kirjoitettuna suoraan ruokalistaan, että jos ruoassa on jotain vikaa, otathan yhteyttä heti tarjoilijaan. Syötyä annosta ei voida hyvittää. Kun sen tekstin lukee, ei voi kuin nauraa. Sellaista tapahtuu varmasti usein, että yritetään saada rahat takaisin syödystä annoksesta, jos se pitää ruokalistaan kirjoittaa.

Kun olin jankannut aikani tämän naisasukkaan kanssa, luovutti hän asian suhteen. Huokaisin helpotuksesta, mutta aivan liian pian. Meni puoli tuntia ja asukkaan mies soitti. Hän huusi täyttä huutoa tämän saman argumentin kuin nainenkin käytti: ei ollut heidän vikansa, että ovisummeri oli rikki. Kerroin taas kaikki jutut uudestaan. Ei auttanut. Tämä mies nimittäin lisäsi vielä yhden kommentin: ”Kun noi Soneran verkot oli kaatuneet, ei vaimo voinut edes puhelimella mulle soittaa! Muutenhan olisin mennyt avaamaan oven, mutta ei mulle voinut soittaa, kun mulla on Soneran liittymä!! Se ei toiminut!!” Niin. Ja sekin taas varmasti oli meidän vika. Eipä auttanut tämäkään juttu vaan asukkaan piti kuitenkin maksaa lasku. Asukas jatkoi huutamista ja jouduin vaihteeksi tekemään perinteiset eli laittamaan luurin pöydälle. En jaksanut kuunnella tätä huutokohtausta. Kun asukas hiljeni muutaman minuutin päästä, kerroin, että valitettavasti lasku pitää maksaa. Tämän jälkeen asukas ei ole meille soittanut. Toivottavasti jatkossa nainen muistaa ottaa avaimet mukaan.