Vuokra-asunnossa oli asukkaan jääkaappi hajonnut. Me tilasimme sille huollon. Korjaaja kävi paikalla ja totesi, että vika on sellainen, ettei jääkaappia kannata enää korjata vaan he laittoivat tilaukseen uuden jääkaapin. Tämä kerrottiin myös asukkaalle, joten hän oli tietoinen siitä, miten asia etenee. Valitettavasti jääkaappihuollot tai uusien toimitukset eivät yleensä tapahdu samana päivänä ja toisinaan niissä menee useampi päivä. Me emme sille voi mitään. Isännöitsijä/vuokrayhtiö tekee päätöksen, mistä firmasta huolto ja uudet koneet tilataan. Me emme niitä päätä ja emmekä voi sille mitään, jos heillä on ruuhkaa ja asukas joutuu odottamaan. Onhan se ärsyttävää elää ilman jääkaappia esim. kesähelteillä, mutta me emme sille voi mitään. Tässä mielessä on helpompaa, jos asuu osakehuoneistossa, kun voi omaan laskuun tilata uuden kaapin, mistä ikinä haluaa ja samalla voi selvittää aikatauluja yms. Vuokralaisella ei ole siihen mahdollisuutta. 22-normal.jpg

Asukkaalla oli tämä tilanne, että hän odotti uutta jääkaappia. Asukas kävi yhtä lämpimänä kuin rikkinäinen jääkaappi. Hän soitti meille ja valitti tilanteesta. Totesin vain, että olen pahoillani ja annoin hänelle numeron firmaan, mistä hän saa uuden jääkaapin. Sanoin, että kannattaa sieltä suoraan kysellä aikataulua. Vähän myöhemmin asukas soitti uudestaan mulle ja valitti, että firmassa oli oltu häntä kohtaan todella törkeitä. Asukas oli vain pyytänyt, että saa ihan samanlaisen kaapin tilalle ja pian. Puhelimessa ollut mies oli vain äksyillyt hänelle takaisin.

Mitäpä siihen voi sanoa? Sanoin asukkaalle, että mä en valitettavasti voi sille mitään, jos toisessa yrityksessä joku työntekijä on ollut epäystävällinen. Asukkaan kannattaa antaa palautetta sille firmalle, mihin hän on soittanut, sillä mä en voi asialle mitään. Kannattaa pyytää siellä vaikka firman esimiestä puhelimeen niin hänelle voi kertoa asiasta. Mä en voi asialle mitään. Asukas ei luovuttanut vaan tilitti mulle 5 hyvin pitkältä tuntuvaa minuuttia. Hän niin haluaa samanlaisen jääkaapin, kun edellinenkin kesti 20 vuotta. Kerroin, että nykypäivänä ne harvemmin niin kauan enää kestää ja mallit muuttuvat, joten ihan samanlaista ei välttämättä ole mahdollista saada. Tämä ei auttanut vaan jouduin kuunnella tätä avautumista silti.

Asukkaalle oli puhelimessa kerrottu, että kaappi tulee sit joskus. Ilmeisesti työntekijä oli menettänyt täysin hermonsa. Laitoin asukkaan puolesta firmaan uudestaan viestiä, että toiveena on mahdollisimman samanlainen kaappi ja mahdollisimman pian. Kerroin asukkaalle, että me emme päätä firmaa, josta kodinkoneet tilataan. Puhelun päätteeksi asukas kiitti siitä, että olin kuunnellut häntä. Olisi tehnyt mieli sanoa pari valittua sanaa siitä, mitä mieltä olin tästä avautumisesta, mutta iloisesti vain totesin, että kiva, jos se auttoi.

Parin päivän päästä sama asukas soitti uudestaan ja halusi puhua suoraan firmamme työnjohtajalle. Asukas kertoi nämä samat jutut työnjohtajallekin. Työnjohtaja kehotti antamaan palautteen eteenpäin firmaan, joka toimittaa jääkaapin. Me emme voi sille mitään. Mikä kohta on niin vaikea ymmärtää? Me emme voi mitään sille, jos jossain muussa firmassa auotaan päätä. Palaute kannattaa antaa sinne tai isännöitsijälle, joka päättää, mistä firmasta kodinkoneet tilataan. Jotenkin tuntuu siltä, että kuulemme tästä asukkaasta vielä…