Mä: ”Kiinteistöhuolto”

Asukas: ”Minä yritän avata ovea, mutta se ei aukea.”

Mä: ”Siis asunnon ovea?”

Asukas: ”Kyllä, kyllä, ei aukea!”

Mä: ”Se ei siis aukea teidän avaimella?”

Asukas: ”Ei aukea, ei.”

Tässä vaiheessa tuli mieleen se, mitä oli tapahtunut aiemmin päivällä. Me olimme saaneet tiedon, että yksi asukas on saanut häädön vuokra-asunnostaan. Asunto oli uudelleensarjoitettu, jotta asukas ei pääse enää sisään. Meille oli avainliikkeestä toimitettu uudet avaimet.

Mä: ”Asutteko sattumalta osoitteessa x?”

Asukas: ”Kyllä!”

nimet%C3%B6n-normal.jpgMä: ”Teidän asuntonne on uudelleensarjoitettu. Tämän takia ette pääse enää sisään.”

Asukas: ”Mitää? Minun täytyy päästä!!”

Mä: ”Valitettavasti emme voi päästää.”

Asukas: ”Mitäää?”

Mä: ”Olemme saaneet tiedon, että teidät on häädetty.”

Asukas: ”Ei ole, mitää? Pitää päästä sisään.”

Mä: ”Se ei valitettavasti onnistu. Meillä ei ole lupaa. Ottakaa yhteys vuokranantajaan. Hänen tulee antaa meille lupa, jotta voimme päästää teidät sisään.”

Asukas: ”*kiroilua* En ole mitään tehnyt!”

Mä: ”Kannattaa ottaa yhteys vuokranantajaan, mä en nyt voi tilanteelle mitään.”

Ei auta raivota, huutaa, sori. Turha esittää tietämätöntä tai sitä, ettei olisi mitään tehnyt. Kyllä jokainen asukas saa tiedon etukäteen häädöstä… ja kyllä häätöön aina joku syy on.